Drømmen om billøp på fjellet!

Rally Tron er et resultat av en idè som har fått modne i mange år, men som først nå i 2019 har latt seg realisere. En person hadde en drøm om et billøp opp til toppen av Tronfjell allerede for mer enn 25 år siden, men den gangen var det ingen motorklubb i Nord-Østerdal som kunne påta seg et slikt arrrangement.

Skrevet av Henning Isdal

– Første gangen jeg kjørte til topps på Tronfjell var sommeren 1992. Umiddelbart kom jeg til å tenke jeg på paralellen til det berømte bakkeløpet «Pikes Peak» i USA. Det var først og fremst utrolig fascinerende at det gikk en bilvei helt til toppen av fjellet, og selvsagt den mektige naturen og det vide utsynet på toppen.

Bilde av Henning Isdal som bilsportsjournalist
Mangeårig bilsportjournalist, TV-kommentator og aktiv utøver både i rally og asfaltracing i mer enn 30 år. I Rally Tron 2019 skal han være speaker og kommentator på den nettbaserte TV-sendingen fra løpet.

– Vi har hytte i Rendalen og familien hadde tatt en tur til Røros. På returen kjørte vi Østerdalen sydover og fant ut at vi skulle kjøre opp på Tronfjell. Det var da jeg fikk drømmen om et billøp opp på fjellet. Jeg må undertstreke at jeg slett ikke fikk lov tilå kjøre fort oppover fjellet på denne første turen. Med kona og to små sønner i bilen ble det en rolig kosetur med piknik oppe i fjellsiden, sier Isdal.

Flere andre fremtredende bilsportprofiler har i mange år vært oppmerksom på den unike fjellveien opp til toppen av Tron, og det har blitt snakket mye i rallymiljøet om å arrangere et løp på denne veien. Uten at noe har kommet lengre enn til drømmestadiet. I 2013 tok det imidlertid litt mere fart da Isdal kom i kontakt med Jan Inge Gjermundshaug og fikk låne veien til opptak av en TV-reportasje med Pekka Lundefaret og hans Rallytaxi, en fireseters Mini Cooper rallybil.

– Pekka er en utrolig «skrue» og er med på alt som høres vilt ut. Det er for øvrig Pekka som er regjerende verdensrekordholder med gressklipper. I 2015 satte han verdensrekord med 215 km/t på Torp Lufthavn med en sterkt modifisert Viking-gressklipper med V8-motor. Pekka var straks med på notene da vi ville filme en rallybil på Tronfjell, og vi fikk også med oss Bjørn Gulbrandsen, mangeårig løpsleder og dommer fra klubben som i dag heter Oslo Motorsport. Bjørn har vært med i prosessen for å lage et billøp på Tronfjell helt siden da, og fungerer som løpsleder i den første utgaven av Rally Tron, sier Isdal.

Ildsjeler fra motormiljøet

John Magne Lunaas og flere ildsjeler i motormiljøet i Alvdal kom inn i bildet i 2016. Den lokale klubben hadde blant annet arrangert motortreff og driftingkonkurranser i Alvdal og ønsket å se om det var mulig å sette igang et bakkeløp eller sprintrally på Tronfjell. 

– Formatet som ble valgt til det første løpet var sprintrally, først og fremst fordi vi i Norge har et sterkt rallymiljø og mange gode aktive, men også fordi et bakkeløp har klassifisering som «Hastighetsløp» og fordrer mer formelle krav til banegodkjenning og noen spesifikke sikkerhetsdetaljer som høyst sannsynlig ville betydd endel kostnader, sier John Magne Lunass.

Den lokale klubben i Alvdal er i dag etablert som Nord-Østerdal Motorsport og er tilknyttet Norges Bilsportforbund gjennom paraplyorganisasjonen Frittstående Motorklubber (FMK).

– Vi har fått verdifull hjelp og til og med økonomisk støtte av Oslo Motorsport (ekstern side), som i likhet med vår klubb er tilknyttet FMK, og som gjennom sin leder Bjørn Gulbrandsen og andre viktige funksjonærer vil gjøre en betydelig innsats for å få arrangementet til å flyte. Det er også andre motorklubber som bidrar med funksjonærer og hjelp underveis. Vi må heller ikke glemme Jan Inge Gjermundshaug som har vært en viktig pådriver og motivator, og som ikke minst gir oss anledning til å kjøre billøp på den unike Tronfjellveien, sier Lunaas.

Drømmen om å kjøre billøp på og ved Østerdalens signaturfjell vil altså endelig bli realisert, mer enn 25 år etter at Henning Isdal tok familiepikniken og fikk en drøm oppe i fjellsiden en vakker sommerdag i 1992. 

– Først og fremst gleder jeg meg til at første bil kommer over kanten og inn på platået på Flattron. Jeg tror det blir en helt spesiell opplevelse å kommentere direkte på TV-sendingen og over speakeranlegget. Jeg har 40 års erfaring med rally, som journalist og aktiv utøver, og jeg kan derfor si med sikkerhet at rallykjøring på Tronfjell blir noe helt unikt for alle som er med på det, sier Henning Isdal. 

rallybil-pa-rally