Sagaen om et mektig fjell, og rallybiler på vei mot himmelen
Øyeblikket var spesielt da første rallybil dukket opp over kanten og akselererte på vei innover sletta på Flattron. Kollega Jan Erik Thaulow og undertegnede kjente at nakkehårene reiste seg, mens vi refererte mellomtider og kommenterte kjøringen på vei mot toppen av fjellet på 1666 m.o.h. Flere hundre tilskuere hadde tatt veien opp til høyfjellsletta, og enda flere fulgte den satelittbaserte direktesendingen på nett. For undertegnede var ringen sluttet. Den mer enn 25 år gamle drømmen om et billøp
til topps på det mektige fjellet i Østerdalen var blitt til virkelighet.
Av Henning Isdal
En drøm tilbake til 1992
Drømmen startet nemlig allerede sommeren 1992, da hele familien kjørte til topps på Tronfjell etter et besøk på Røros. Vi hadde kjøpt nystekte fiskekaker og loff fra Trygstads hjemmebakeri i Kjerkgata og hadde planer om en piknik på toppen. Der oppe blåste det imidlertid såpass friskt at vi kjørte ned i lia mot Tronsvangen, og fant en skjermet og hyggelig plass ved siden av en sildrebekk.
Som mangeårig rallyutøver tenkte jeg umiddelbart at Tronfjellveien var unik. Knapt noe annet sted i Europa finner du lignende veier som går helt til toppen av mektige fjell, og det var nettop det som startet tankeprosessen.
Senere det samme året, altså høsten 1992, arrangerte den tidligere rallystjernen Erik Aaby, Rally Norge. Dette var et ambisiøst billøp med mer enn 30 mil fartsetapper, hvor mange av disse milene var på velkjente veier i fjellet. Det er ikke så ofte det kjøres rally i fjellet, men Numedalsrally stikker seg ut med sin legendariske etappe Smådøla, med den nordligste delen på snaufjellet mer enn 1000 m.o.h., og en fantastisk fartsfylt tre mil lang trasè. Rally Norge i 1992 gikk også i Østerdalen og på fjellveier.
Var med som kartleser
Den første dagen kjørte vi Osdalsveien opp fra Nordre Osen til Rendalen. Etter en matpause på Tiurn Kro ved Koppang, kjørte vi to fartsetapper på Imsdalsveien og Vinjeveien over mot Gudbrandsdalen. Senere i løpet kjørte vi klassiske fjellveier som Peer Gynt-veien, Peer Gynt Setervei, Jotunheimveien og Panoramaveien i Valdres. Dette eventyret var jeg så heldig å være med på som kartleser for Roar Vannebo, i en heftig firehjulsdrevet Toyota Celica GT4. Vi endte for øvrig på en total 3. plass, og best av de norske, etter de umulige svenskene Mats Jonsson og Per Eklund, noe vi var svært fornøyd med.
Erik Aaby, som i 1975 sørget for den til da beste internasjonale prestasjonen av en norsk rallyfører da han ble nr. 5 i den britiske VM-runden RAC Rally, har en utrolig kunnskap om geografi og veier i Sør-Norge. Han visste selvsagt om at det gikk an å kjøre bil til topps på Tronfjellet.
– Du skjønner det, Henning, at Tronfjellveien egner seg dårlig fordi den ikke er gjennomgående. Skal man kjøre der må man ha en lang pause på toppen før bilene kan returnere ned i dalen igjen samme vei, forklarte han meg.
Norges svar på Pikes Peak
Drømmen slapp imidlertid ikke taket. I 2013 tok vi kontakt med veiens eier Jan Inge Gjermundshaug. Da fikk vi anledning til å reise opp, og lage en film om Tronfjellveien som potensiell bilsportarena, der Pekka Lundefaret kjørte sin fireseters Mini Cooper Rallytaxi opp til toppen. Pekka, den gale mannen som et par år senere satte verdensrekord med sittegressklipper på Torp Lufthavn ved Sandefjord med 215 km/t (gressklipperen hadde V8-motor på drøyt 400 hk!), var over seg av begeistring.
– Norges svar på Pikes Peak, en helt unik opplevelse, utbrøt Pekka da han sto på toppen 1666 m.o.h.
Historiens første Rally Tron i 2019
I 2019 klarte John Magne Lunaas og flere andre ildsjeler i motormiljøet i Alvdal å realisere drømmen om et billøp på Tronfjellveien, som da utgjorde de to siste fartsetappene i historiens første Rally Tron. Det ble en spesiell opplevelse for alle som fikk oppleve det, i særdeleshet undertegnede som allerede i 1992 hadde begynt å sysle med tankene om et billøp på denne veien. Det ble en spesiell dag på mange måter, med strålende sol avbrutt av snøbyger og sur fjellvind. Men stemningen var utrolig god blant alle de som fulgte rallybilene opp og ned på fjellet, og ikke minst blant alle deltakerne som fikk anledning til å oppleve det.
Naturlig nok har det vært vanskelig å arrangere noe som helst de siste par årene, men nå er rallybilene tilbake på Tronfjell. Riktignok vil det ikke bli et stort telt med servering på Flattron dette året, og heller ikke nettbasert TV-sending, men årets utgave av Rally Tron er kandidatløp for å arrangere NM-runde i 2023.
Lykke til med Norges mest unike rally!